Zelf op zoek naar financiering?
  

Logo

Mijn naam is Kobus Zijlstra. Ik wil een vrachtschip kopen om daarmee als zelfstandig schipper vrachten te gaan vervoeren. Daarbij word ik gesteund door mijn ooms; een van hen heeft zelf eerder via een succesvolle crowdfundingcampagne via Geldvoorelkaar.nl zijn schip gefinancierd. Mijn eerste opdrachtgever is Oorburg Intermodaal B.V. uit Nieuwegein. Oorburg is een vrij jong bevrachtingskantoor, dat zich bezighoudt met het transport van bulk- en stukgoederen en projectladingen. Deze partij is bereid om mijn schip in vaste daghuur te nemen. Ik kom uit een echte schippersfamilie. Ik ben 20 jaar en kom uit het mooie Friesland. Varen en sleutelen aan oude motoren zijn mijn grote hobby’s. Van 2015 – 2018 heb ik bij mijn vader aan boord gevaren, waarvan 2 jaar als onderdeel van mijn opleiding aan de Maritieme Academie in Harlingen (werken en leren). In die periode was ik afwisselend 3 weken aan boord en 1 week naar school. Ons vaargebied toen was vooral Nederland en Noord-Duitsland. Nadat mijn vader zijn schip had verkocht zijn we samen gaan werken aan boord van een zandzuiger. Aansluitend heb ik nog een aantal maanden op een kraanschip gewerkt. Daarna ben ik begonnen aan boord van het schip van mijn oom, de mbs. Elizabeth. Het varen met een schip van deze afmetingen bevalt mij zeer goed en zo is bij mij het plan ontstaan om zelf ook een klein vrachtschip te kopen. Ik ben momenteel bezig om mijn vaarbewijs te halen. Dit duurt naar verwachting nog maximaal 3 maanden. Zolang ik mijn papieren nog niet heb, vaart mijn andere (gepensioneerde) oom, die in het bezit is van alle benodigde papieren, met mij mee. Het schip dat ik wil gaan kopen is het mvs. Lavanda. De exploitatie ga ik doen vanuit mijn eenmanszaak Zijlstra Scheepvaart. Specificaties Scheepstype Motorvrachtschip Bouwjaar 1965 te Namêche Afmetingen 55 x 7.20 x 2.64 meter Max. laadvermogen 707 ton Hoofdmotor BAM Deutz, bouwjaar 1983, 580 pk Technisch is het schip keurig in orde. Dat is ondertussen ook door de taxateur bevestigd. Er is enig achterstallig schilderwerk en de machinekamer heeft wat schoonmaakwerk nodig, maar dat kan ik zelf uitvoeren. Markt De Nederlandse binnenvaartvloot is veruit de grootste in Europa. De vloot is niet alleen groot in aantal, maar ook groot in diversiteit. Dit is ook nodig om alle verschillende soorten en hoeveelheden lading naar de bestemmingen aan grote en kleine vaarwegen te kunnen vervoeren. Het kleinste schip kan circa 350 ton vervoeren (dat zijn 14 vrachtwagens) en de grootste duwstellen hebben een laadvermogen tot 16.000 ton (660 vrachtwagens). De schepen zijn te verdelen over meerdere categorieën waarbinnen diverse scheepstypen te onderscheiden zijn. Het aan te kopen schip is een motorvrachtschip. Nederland telt er ruim 2.700 van. Deze schepen zijn vervolgens weer onder te verdelen in tonnenmaten. Het aan te kopen schip meet 700 ton. Het aantal schepen in deze tonnenmaat neemt jaarlijks af, doordat er in dit segment niet of nauwelijks nieuwe schepen zijn bijgekomen maar wel worden gesloopt. Het perspectief voor dit soort kleine schepen is echter onverkort goed, omdat er in West-Europa nog steeds veel vaarwegen zijn waar de grote schepen niet kunnen komen. Het aan te kopen schip kan in principe op alle bestemmingen komen. Noordwest-Europa telt 25.000 km aan vaarwegen die de belangrijkste bestemmingen met elkaar verbinden. De 4.400 km aan vaarwegen in Nederland sluiten aan op het stelsel van Europese vaarwegen. Door de grote diversiteit aan schepen kunnen vrijwel alle soorten goederen vervoerd worden met de droge lading binnenvaart. Denk hierbij met name aan bulkgoederen zoals zand, soja, kolen en granen. Of zelfs versproducten die in speciale gekoelde containers vervoerd worden. De inzet van een bepaald type binnenvaartschip is niet alleen afhankelijk van de grootte en soort lading, ook de bestemming speelt hierin een rol. Door diversiteit in de afmetingen van de vaarwegen en sluizen zijn de scheepstypen daarop aangepast. Hierdoor zijn er met de huidige range aan schepen mogelijkheden voor vrijwel elke soort lading en voor vrijwel elke bestemming. Prognoses Boekjaar Omzet Resultaat voor belasting Vrij beschikbare cashflow Betaalverplichting Geldvoorelkaar.nl t.o.v. vrij beschikbare cashflow Jaar 1 € 140.000,- € 54.000,- € 53.000,- 68% Jaar 2 € 140.000,- € 55.000,- € 44.000,- 82% Jaar 3 € 140.000,- € 57.000,- € 42.000,- 86% De prognose is opgesteld door onze financieel adviseur Henk Schoonderwoerd van Schoonderwoerd Consultancy & Bedrijfsadvisering aan de hand van de omzetprognose van de bevrachter. Henk is een in de binnenvaart gespecialiseerd intermediair. Meer financiële informatie over mijn bedrijf leest u in de bijlage ‘Aanvullende informatie bij pitch 019990'. De Lening De levering van het schip staat voor medio juli gepland. Alle benodigde certificaten van het schip worden als onderdeel van de aankoop vernieuwd. De keuring van de motor moet nog worden uitgevoerd, maar daar verwacht ik geen problemen mee. Daarbij komt dat ik zelf technisch zeer goed onderlegd ben en de meeste problemen met dit soort motoren prima zelf op kan lossen. Investeringsbegroting Bestedingsdoel Bedrag Aankoop mvs Lavanda € 150.000,- Aankoopkosten (notaris, keuring, taxatie en advies) € 16.000,- Werkkapitaal € 9.000,- Financieringskosten en depotregeling € 15.000,- Totaal € 190.000,- Af: Eigen middelen € 5.000,- Af: Lening verkoper* € 15.000,- Af: Lening bevrachter** € 20.000,- Benodigd via Geldvoorelkaar.nl € 150.000,- * Voor deze lening wordt een 2e hypotheekrecht gevestigd. ** Voor deze lening wordt een 3e hypotheekrecht gevestigd. Zoals ik in het begin van deze pitch al heb geschreven, vaar ik nu met mijn oom op het mbs. Elizabeth. Dit schip is ook met crowdfunding via Geldvoorelkaar.nl gefinancierd. Door de terughoudende houding van banken aan de ene kant en de positieve ervaringen van mijn oom en andere binnenvaartschippers aan de andere kant, kies ik nu graag ook voor Geldvoorekaar.nl. Profiel_19990_2_144834.jpg Toelichting van Geldvoorelkaar.nl De lening wordt aangevraagd als Annuïtaire lening met een looptijd van 60 maanden en een bruto jaarrente van 8,0% (lees meer over uw effectieve rendement). Investeerders ontvangen vanaf de start van de lening maandelijks een vast bedrag, dat opgebouwd is uit een deel rente en een deel aflossing. Afspraken omtrent vervroegde aflossing: standaard (zie productpagina). Geldnemer is Zijlstra Scheepvaart (externe creditratings: Graydon 0,01% PD / Creditsafe score 60). Dit is de eenmanszaak van de heer J. Zijlstra, (BKR onbekend), die hiermee tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé. De classificatie van dit project is berekend op basis van de uit de prognoses resulterende betaalcapaciteit. In dat geval hanteert Geldvoorelkaar.nl standaard een risicoclassificatie 5 / 5s. Meer uitleg hierover leest u op de pagina Onze Werkwijze. Onderstaande zekerheden zijn van toepassing op deze lening. Zekerheid (meer uitleg) Toelichting 1. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé J. Zijlstra (op dit moment van morele waarde) 2. Depotregeling 2 maandtermijnen 3. Eerste hypotheek ten bedrage van € 150.000,- op de mvs Lavanda, met een taxatiewaarde van € 160.000,- (taxatiedatum 3-6-2019). Hierop zal tegelijkertijd een tweede hypotheekrecht van € 15.000,- en een derde hypotheekrecht van € 20.000,- ten behoeve van de overige financiers gevestigd worden. De lening is volledig gedekt door het eerste hypotheekrecht. De Loan-to-Value is 116%. 4. Pandrecht (eerste rang) op Overlijdensrisicoverzekering op het leven van J. Zijlstra voor een verzekerd bedrag van € 150.000,-. Vóór uitboeking dient Geldvoorelkaar.nl in bezit te zijn gesteld van een motorrapport en een keuringsrapport. Er wordt een Advies en Begeleidingspakket Brons (20 uren) afgesloten met intermediair Schoonderwoerd Consultancy & Bedrijfsadvisering.

Al geïnvesteerd via crowdfunding? Beheer uw investeringen eenvoudig via Crowdfundpanel.
Projectnaam Mvs Lavanda
Projectlink Ga naar project
Plaatsingsdatum 26-06-2019
Type financiering Lening
Streefbedrag € 150.000
Rente 8,00%
Looptijd (in maanden) 60 maanden
Branche Transport
Organisatievorm Eenmanszaak
Ontwikkelfase Start-up
Doel van investering Objectfinanciering

Mijn naam is Kobus Zijlstra. Ik wil een vrachtschip kopen om daarmee als zelfstandig schipper vrachten te gaan vervoeren. Daarbij word ik gesteund door mijn ooms; een van hen heeft zelf eerder via een succesvolle crowdfundingcampagne via Geldvoorelkaar.nl zijn schip gefinancierd. Mijn eerste opdrachtgever is Oorburg Intermodaal B.V. uit Nieuwegein. Oorburg is een vrij jong bevrachtingskantoor, dat zich bezighoudt met het transport van bulk- en stukgoederen en projectladingen. Deze partij is bereid om mijn schip in vaste daghuur te nemen. Ik kom uit een echte schippersfamilie. Ik ben 20 jaar en kom uit het mooie Friesland. Varen en sleutelen aan oude motoren zijn mijn grote hobby’s. Van 2015 – 2018 heb ik bij mijn vader aan boord gevaren, waarvan 2 jaar als onderdeel van mijn opleiding aan de Maritieme Academie in Harlingen (werken en leren). In die periode was ik afwisselend 3 weken aan boord en 1 week naar school. Ons vaargebied toen was vooral Nederland en Noord-Duitsland. Nadat mijn vader zijn schip had verkocht zijn we samen gaan werken aan boord van een zandzuiger. Aansluitend heb ik nog een aantal maanden op een kraanschip gewerkt. Daarna ben ik begonnen aan boord van het schip van mijn oom, de mbs. Elizabeth. Het varen met een schip van deze afmetingen bevalt mij zeer goed en zo is bij mij het plan ontstaan om zelf ook een klein vrachtschip te kopen. Ik ben momenteel bezig om mijn vaarbewijs te halen. Dit duurt naar verwachting nog maximaal 3 maanden. Zolang ik mijn papieren nog niet heb, vaart mijn andere (gepensioneerde) oom, die in het bezit is van alle benodigde papieren, met mij mee. Het schip dat ik wil gaan kopen is het mvs. Lavanda. De exploitatie ga ik doen vanuit mijn eenmanszaak Zijlstra Scheepvaart. Specificaties Scheepstype Motorvrachtschip Bouwjaar 1965 te Namêche Afmetingen 55 x 7.20 x 2.64 meter Max. laadvermogen 707 ton Hoofdmotor BAM Deutz, bouwjaar 1983, 580 pk Technisch is het schip keurig in orde. Dat is ondertussen ook door de taxateur bevestigd. Er is enig achterstallig schilderwerk en de machinekamer heeft wat schoonmaakwerk nodig, maar dat kan ik zelf uitvoeren. Markt De Nederlandse binnenvaartvloot is veruit de grootste in Europa. De vloot is niet alleen groot in aantal, maar ook groot in diversiteit. Dit is ook nodig om alle verschillende soorten en hoeveelheden lading naar de bestemmingen aan grote en kleine vaarwegen te kunnen vervoeren. Het kleinste schip kan circa 350 ton vervoeren (dat zijn 14 vrachtwagens) en de grootste duwstellen hebben een laadvermogen tot 16.000 ton (660 vrachtwagens). De schepen zijn te verdelen over meerdere categorieën waarbinnen diverse scheepstypen te onderscheiden zijn. Het aan te kopen schip is een motorvrachtschip. Nederland telt er ruim 2.700 van. Deze schepen zijn vervolgens weer onder te verdelen in tonnenmaten. Het aan te kopen schip meet 700 ton. Het aantal schepen in deze tonnenmaat neemt jaarlijks af, doordat er in dit segment niet of nauwelijks nieuwe schepen zijn bijgekomen maar wel worden gesloopt. Het perspectief voor dit soort kleine schepen is echter onverkort goed, omdat er in West-Europa nog steeds veel vaarwegen zijn waar de grote schepen niet kunnen komen. Het aan te kopen schip kan in principe op alle bestemmingen komen. Noordwest-Europa telt 25.000 km aan vaarwegen die de belangrijkste bestemmingen met elkaar verbinden. De 4.400 km aan vaarwegen in Nederland sluiten aan op het stelsel van Europese vaarwegen. Door de grote diversiteit aan schepen kunnen vrijwel alle soorten goederen vervoerd worden met de droge lading binnenvaart. Denk hierbij met name aan bulkgoederen zoals zand, soja, kolen en granen. Of zelfs versproducten die in speciale gekoelde containers vervoerd worden. De inzet van een bepaald type binnenvaartschip is niet alleen afhankelijk van de grootte en soort lading, ook de bestemming speelt hierin een rol. Door diversiteit in de afmetingen van de vaarwegen en sluizen zijn de scheepstypen daarop aangepast. Hierdoor zijn er met de huidige range aan schepen mogelijkheden voor vrijwel elke soort lading en voor vrijwel elke bestemming. Prognoses Boekjaar Omzet Resultaat voor belasting Vrij beschikbare cashflow Betaalverplichting Geldvoorelkaar.nl t.o.v. vrij beschikbare cashflow Jaar 1 € 140.000,- € 54.000,- € 53.000,- 68% Jaar 2 € 140.000,- € 55.000,- € 44.000,- 82% Jaar 3 € 140.000,- € 57.000,- € 42.000,- 86% De prognose is opgesteld door onze financieel adviseur Henk Schoonderwoerd van Schoonderwoerd Consultancy & Bedrijfsadvisering aan de hand van de omzetprognose van de bevrachter. Henk is een in de binnenvaart gespecialiseerd intermediair. Meer financiële informatie over mijn bedrijf leest u in de bijlage ‘Aanvullende informatie bij pitch 019990'. De Lening De levering van het schip staat voor medio juli gepland. Alle benodigde certificaten van het schip worden als onderdeel van de aankoop vernieuwd. De keuring van de motor moet nog worden uitgevoerd, maar daar verwacht ik geen problemen mee. Daarbij komt dat ik zelf technisch zeer goed onderlegd ben en de meeste problemen met dit soort motoren prima zelf op kan lossen. Investeringsbegroting Bestedingsdoel Bedrag Aankoop mvs Lavanda € 150.000,- Aankoopkosten (notaris, keuring, taxatie en advies) € 16.000,- Werkkapitaal € 9.000,- Financieringskosten en depotregeling € 15.000,- Totaal € 190.000,- Af: Eigen middelen € 5.000,- Af: Lening verkoper* € 15.000,- Af: Lening bevrachter** € 20.000,- Benodigd via Geldvoorelkaar.nl € 150.000,- * Voor deze lening wordt een 2e hypotheekrecht gevestigd. ** Voor deze lening wordt een 3e hypotheekrecht gevestigd. Zoals ik in het begin van deze pitch al heb geschreven, vaar ik nu met mijn oom op het mbs. Elizabeth. Dit schip is ook met crowdfunding via Geldvoorelkaar.nl gefinancierd. Door de terughoudende houding van banken aan de ene kant en de positieve ervaringen van mijn oom en andere binnenvaartschippers aan de andere kant, kies ik nu graag ook voor Geldvoorekaar.nl. Profiel_19990_2_144834.jpg Toelichting van Geldvoorelkaar.nl De lening wordt aangevraagd als Annuïtaire lening met een looptijd van 60 maanden en een bruto jaarrente van 8,0% (lees meer over uw effectieve rendement). Investeerders ontvangen vanaf de start van de lening maandelijks een vast bedrag, dat opgebouwd is uit een deel rente en een deel aflossing. Afspraken omtrent vervroegde aflossing: standaard (zie productpagina). Geldnemer is Zijlstra Scheepvaart (externe creditratings: Graydon 0,01% PD / Creditsafe score 60). Dit is de eenmanszaak van de heer J. Zijlstra, (BKR onbekend), die hiermee tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé. De classificatie van dit project is berekend op basis van de uit de prognoses resulterende betaalcapaciteit. In dat geval hanteert Geldvoorelkaar.nl standaard een risicoclassificatie 5 / 5s. Meer uitleg hierover leest u op de pagina Onze Werkwijze. Onderstaande zekerheden zijn van toepassing op deze lening. Zekerheid (meer uitleg) Toelichting 1. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé J. Zijlstra (op dit moment van morele waarde) 2. Depotregeling 2 maandtermijnen 3. Eerste hypotheek ten bedrage van € 150.000,- op de mvs Lavanda, met een taxatiewaarde van € 160.000,- (taxatiedatum 3-6-2019). Hierop zal tegelijkertijd een tweede hypotheekrecht van € 15.000,- en een derde hypotheekrecht van € 20.000,- ten behoeve van de overige financiers gevestigd worden. De lening is volledig gedekt door het eerste hypotheekrecht. De Loan-to-Value is 116%. 4. Pandrecht (eerste rang) op Overlijdensrisicoverzekering op het leven van J. Zijlstra voor een verzekerd bedrag van € 150.000,-. Vóór uitboeking dient Geldvoorelkaar.nl in bezit te zijn gesteld van een motorrapport en een keuringsrapport. Er wordt een Advies en Begeleidingspakket Brons (20 uren) afgesloten met intermediair Schoonderwoerd Consultancy & Bedrijfsadvisering.

Bron: Geldvoorelkaar d.d. 26-06-2019 Disclaimer: De beschrijving is letterlijk overgenomen van bovenstaande Bron en (eventueel) gecorrigeerd voor Persoonsgevens. Beek & Linden B.V. kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de inhoud van deze beschrijving. Eigenaar van het project kan via Crowdfundmarkt een verzoek indienen om de beschrijving te verwijderen van deze pagina.

Platform Geldvoorelkaar
Platformlink Ga naar Geldvoorelkaar
Oprichtingsjaar platform 2010
Minimum investeringsbedrag € 100 per project
Investeringskosten Jaarlijkse succesfee 0,4% van uw investering

Lening - 5,10%

€7.000 / €35.000

Lenderspender

Lening - 7,50%

€131.200 / €160.000

Waardevoorjegeld

Lening - 7,50%

€116.048 / €163.448

Kapitaalopmaat

Lening - 5,50%

€63.000 / €180.000

Kapitaalopmaat

Lening - 5,00%

€400.000 / €500.000

Lendahand

Lening - 3,00%

€320.000 / €400.000

Lendahand

Lening - 4,50%

€104.893 / €238.393

Kapitaalopmaat

Lening - 5,00%

€76.467 / €246.667

Kapitaalopmaat