Zelf geld lenen via crowdfunding?
  

Logo

Recensie HCN: het concept en de locatie beoordelen wij als gunstig. De ondernemers hebben voldoende ervaring in de horeca opgebouwd. Tevens is er sprake van een wezenlijke eigen inbreng. Ondanks het feit dat er sprake is van een 'startup' kan naar onze mening een drie sterrenclassificatie worden toegekend. Dit is mede gebaseerd op de geprognosticeerde kasstroom, de actualiteit van het beoogde concept en het marktgebied. Het concept “Wie wil inspelen op de toekomstige trends in food, moet kijken naar het gedrag van millennials”, staat beschreven in het Food Inspiration Trendreport (2017). De millennials, geboren tussen 1980 en 1995, zijn de grootste en snelst groeiende bevolkingsgroep van Amsterdam. Deze generatie kenmerkt zich door een enorme reislust, waar een avontuurlijke houding ten opzichte van food en gastronomie uit voortvloeit. Meer dan ooit is een generatie op zoek naar avontuurlijke echte smaken vanuit de hele wereld, spannende texturen, foodbeleving en pure producten die bijdragen aan de gezondheid, lokale gemeenschap en onze planeet. Het zijn de nog onbekende wereldse keukens waar deze bevolkingsgroep naar op zoek gaat en die de komende jaren ontdekt gaan worden. Met NOMADS spelen wij volledig in op deze zoektocht. Met onze ‘reizende keuken’ trekken wij als echte nomaden over de wereld en laten onze gasten kennis maken met onontdekte smaken, producten en culturen die onze bijzondere bestemmingen te bieden hebben. Per jaar belichten we met NOMADS twee verschillende bestemmingen. Op deze manier kunnen we onze gasten een unieke ervaring bieden en blijven we continue vernieuwend ten opzichte van de concurrentie. Het ‘nomadische concept’ vind je terug in de details in het restaurant. Denk aan een subtiele touch in het interieur, de kleding van de bediening en uiteraard het menu. NOMADS presenteert de gerechten volgens de ‘shared dining’ formule. Zo krijgen onze gasten de mogelijkheid om diverse gerechten te proeven en de bestemming van dat moment ultiem te ervaren. Kwaliteit is een van de belangrijkste pijlers van NOMADS. Dit is terug te zien in de service, het productgebruik en de uitstraling van de zaak. Ook onze gerechten zijn een lust voor het oog, want met de millennial als doelgroep zorgen wij dat ieder bord social media waardig is. De ondernemers Het moment is eindelijk daar. Iedereen die ons kent, weet wat we hiermee bedoelen. Al jaren weten wij waar onze toekomst ligt: wij worden horecaondernemer. De afgelopen twee jaar hebben wij ons sterk in de markt verdiept en de trends op de voet gevolgd. We hebben met veel mensen gesproken en een vernieuwend concept ontwikkeld waarmee wij de Amsterdamse markt gaan veroveren. Na jaren van voorbereiding staan wij nu aan de start van ons avontuur en wordt onze droom werkelijkheid. Thomas Mutsaers: Dankzij diverse stages, bijbanen en werkend als zelfstandig ondernemer heb ik de afgelopen jaren waardevolle ervaring in de horecabranche opgedaan en heb ik alle operationele kneepjes van het vak geleerd. Ik heb geleerd hoe het wel én ook hoe het absoluut niet moet. Een goede basis en een flinke portie vakkennis heb ik opgedaan, iets wat ik kan delen met ons toekomstig personeel. De beste leerschool was veruit de afgelopen drie jaar. Als zelfstandig ondernemer en uitbater van restaurant Lieve in Amsterdam heb ik alle facetten van het horecavak geleerd. Hierin ben ik niet zozeer operationeel inzetbaar geweest, maar heb ik de bedrijfskant van Lieve – en alles wat daarbij komt kijken - gerund. Door de operationele en bedrijfsmatige kennis die ik heb opgedaan, ben ik klaar voor de volgende stap; van NOMADS een succes maken! Jaap Kin: Jarenlang ben ik werkzaam geweest in de horecabranche. Door middel van stages en (bij-)banen heb ik ruime ervaring opgedaan en een duidelijke visie op succesvol horecaondernemerschap ontwikkeld. Na de afronding van mijn studie in 2015 heb ik een weloverwogen vervolg stap gemaakt met oog op de toekomst. Ruim twee jaar ben ik werkzaam geweest in de mediabranche, waar ik mijn commerciële competenties - door middel van een salesfunctie - sterk heb ontwikkeld. Dit in combinatie met mijn horeca-ervaring én de passie voor het ondernemerschap, hebben mij doen besluiten dat dit het juiste moment is om aan de slag te gaan met NOMADS. De markt en locatie De Nederlandse horeca zit weer in de lift. De branche profiteert op dit moment maximaal van de gunstige economische ontwikkelingen. De afgelopen vier jaar is dan ook een stabiele groei – mét onafgebroken omzetstijging – te zien. Met name de grote steden hebben hier profijt van en restaurants ervaren een toenemende consumptie. Zo groeide de Amsterdamse horecamarkt in Q1 2017 met 6,4% ten opzichte van Q1 2016. Deze economische groei heeft ook een keerzijde. Lage hypotheekrentes en toenemende koopkracht, maken huizen in het centrum van Amsterdam onbetaalbaar voor de millennials. Door deze ontwikkeling is er de laatste jaren een duidelijke verschuiving zichtbaar waarbij millennials zich niet langer tot het oorspronkelijke stadscentrum beperken, maar zich juist in ‘hippe’ omliggende stadsdelen vestigen. Amsterdam Oost is net ontdekt en heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld tot een nieuwe urban trekpleister. Amsterdam Oost is de laatste jaren sterk in opkomst. Met de opening van Oostpoort hebben diverse toonaangevende horecaconcepten zich gevestigd in dit stadsdeel. Horecazaken zoals BAUT Paradijs, Brouwerij Troost, Poesiat & Kater en Blend trekken de millennials naar dit gebied. Dankzij ons unieke horecaconcept zien wij in Amsterdam Oost de ruimschootse potentie om NOMADS hier te vestigen aan de Oranje Vrijstaatkade 55. Met Watergraafsmeer op steenworp afstand is Oostpoort een ideale vestigingslocatie. Watergraafsmeer behoort tot één van de drie rijkste stadsdelen van Amsterdam en kenmerkt zich door het grote aantal jonge woonachtige gezinnen. Daarnaast is het horeca aanbod beperkt in vergelijking met andere populaire Amsterdamse wijken, waardoor het vestigen van een horecaconcept in Amsterdam Oost voortreffelijke kansen biedt. Doormiddel van een steengoede PR-campagne, ons grote sociale netwerk én het unieke concept, verwachten wij dat de aanloop naar NOMADS zich niet alleen tot inwoners van Amsterdam Oost beperkt. Millennials uit overige stadsdelen komen hierdoor ook in aanraking met NOMADS, en zo worden ook zij NOMADS-fan. De financiering Om de eerste vestiging van Nomads te realiseren hebben wij een totale financieringsvraag van €384.500,-. Dit bedrag is bestemd voor de overname van de inventaris, verbouwing van het pand, aanloopkosten, nieuw interieur, voorfinanciering van de BTW, voorraden en de huurwaarborg. De eigen inbreng bedraagt €123.500,-, waarvan €103.500,- als achtergestelde lening is opgehaald bij vrienden en familie. Daarnaast hebben we een kortlopende lening van €45.000,- bij familie om de BTW en de eerste maanden huur te financieren. De resterende financieringsvraag komt daarmee op €215.000. De Verwachtingen De opening van Nomads staat gepland in april 2018. Het omzetniveau voor 2018 is begroot op afgerond €715.000,-. De omzet is gebaseerd op vergelijkbare exploitaties in de omgeving. De geprognotiseerde kasstroom voor het eerste exploitatiejaar bedraagt afgerond €84.500,-. 2019 is het eerste volledige exploitatiejaar, de verwachte omzet voor dat jaar is begroot op €1.010.000,- met een kasstroom van afgerond €170.000,-. De beschikbare kasstroom is ruim voldoende om aan de aflossingsverplichtingen jegens de langlopende financiering te kunnen voldoen. De aflossingsverplichting bedraagt afgerond €65.000,- per jaar. Daarnaast is er voor beide vennoten voldoende geld beschikbaar om maandelijks €2.500,- uit de onderneming te onttrekken. Crowdfunding Crowdfunding is in onze ogen meer dan een goede financieringsmethode. Het biedt ons de uitgelezen kans om mensen vanaf de start als ambassadeur bij Nomads te betrekken. Naamsbekendheid en zichtbaarheid zijn van groot belang in de Amsterdamse horecamarkt. De publiciteit die crowdfunding genereerd in combinatie met de Pr-campagne die wij opzetten, moet eraan bijdragen dat wij vanaf dag 1 een vliegende start kennen. Daarnaast luisteren wij graag naar de adviezen en tips van onze investeerders en hebben we in de adviseurs van Horeca Crowdfunding uitstekende sparringpartners gevonden. Incentives De Nomads beleving moet je ervaren, zeker als ambassadeur. Daarom bieden wij onze ambassadeurs een incentive. - Een investering vanaf €1.000,- wordt beloond met een dinerbon van €50,-. - Een investering vanaf €2.500,- wordt beloond met een dinerbon van €100,- - Investeringen boven de €5.000,- worden beloond met een dinerbon van €150,-

Haal het maximale rendement uit uw crowdfundingportefeuille met Crowdfundpanel.
Projectnaam Nomads Amsterdam
Projectlink Ga naar project
Plaatsingsdatum 29-01-2018
Type financiering Lening
Streefbedrag € 215.000
Rente 8,00%
Looptijd (in maanden) 60 maanden
Branche Horeca
Organisatievorm Eenmanszaak
Ontwikkelfase Start-up
Doel van investering Werkkapitaal

Recensie HCN: het concept en de locatie beoordelen wij als gunstig. De ondernemers hebben voldoende ervaring in de horeca opgebouwd. Tevens is er sprake van een wezenlijke eigen inbreng. Ondanks het feit dat er sprake is van een 'startup' kan naar onze mening een drie sterrenclassificatie worden toegekend. Dit is mede gebaseerd op de geprognosticeerde kasstroom, de actualiteit van het beoogde concept en het marktgebied. Het concept “Wie wil inspelen op de toekomstige trends in food, moet kijken naar het gedrag van millennials”, staat beschreven in het Food Inspiration Trendreport (2017). De millennials, geboren tussen 1980 en 1995, zijn de grootste en snelst groeiende bevolkingsgroep van Amsterdam. Deze generatie kenmerkt zich door een enorme reislust, waar een avontuurlijke houding ten opzichte van food en gastronomie uit voortvloeit. Meer dan ooit is een generatie op zoek naar avontuurlijke echte smaken vanuit de hele wereld, spannende texturen, foodbeleving en pure producten die bijdragen aan de gezondheid, lokale gemeenschap en onze planeet. Het zijn de nog onbekende wereldse keukens waar deze bevolkingsgroep naar op zoek gaat en die de komende jaren ontdekt gaan worden. Met NOMADS spelen wij volledig in op deze zoektocht. Met onze ‘reizende keuken’ trekken wij als echte nomaden over de wereld en laten onze gasten kennis maken met onontdekte smaken, producten en culturen die onze bijzondere bestemmingen te bieden hebben. Per jaar belichten we met NOMADS twee verschillende bestemmingen. Op deze manier kunnen we onze gasten een unieke ervaring bieden en blijven we continue vernieuwend ten opzichte van de concurrentie. Het ‘nomadische concept’ vind je terug in de details in het restaurant. Denk aan een subtiele touch in het interieur, de kleding van de bediening en uiteraard het menu. NOMADS presenteert de gerechten volgens de ‘shared dining’ formule. Zo krijgen onze gasten de mogelijkheid om diverse gerechten te proeven en de bestemming van dat moment ultiem te ervaren. Kwaliteit is een van de belangrijkste pijlers van NOMADS. Dit is terug te zien in de service, het productgebruik en de uitstraling van de zaak. Ook onze gerechten zijn een lust voor het oog, want met de millennial als doelgroep zorgen wij dat ieder bord social media waardig is. De ondernemers Het moment is eindelijk daar. Iedereen die ons kent, weet wat we hiermee bedoelen. Al jaren weten wij waar onze toekomst ligt: wij worden horecaondernemer. De afgelopen twee jaar hebben wij ons sterk in de markt verdiept en de trends op de voet gevolgd. We hebben met veel mensen gesproken en een vernieuwend concept ontwikkeld waarmee wij de Amsterdamse markt gaan veroveren. Na jaren van voorbereiding staan wij nu aan de start van ons avontuur en wordt onze droom werkelijkheid. Thomas Mutsaers: Dankzij diverse stages, bijbanen en werkend als zelfstandig ondernemer heb ik de afgelopen jaren waardevolle ervaring in de horecabranche opgedaan en heb ik alle operationele kneepjes van het vak geleerd. Ik heb geleerd hoe het wel én ook hoe het absoluut niet moet. Een goede basis en een flinke portie vakkennis heb ik opgedaan, iets wat ik kan delen met ons toekomstig personeel. De beste leerschool was veruit de afgelopen drie jaar. Als zelfstandig ondernemer en uitbater van restaurant Lieve in Amsterdam heb ik alle facetten van het horecavak geleerd. Hierin ben ik niet zozeer operationeel inzetbaar geweest, maar heb ik de bedrijfskant van Lieve – en alles wat daarbij komt kijken - gerund. Door de operationele en bedrijfsmatige kennis die ik heb opgedaan, ben ik klaar voor de volgende stap; van NOMADS een succes maken! Jaap Kin: Jarenlang ben ik werkzaam geweest in de horecabranche. Door middel van stages en (bij-)banen heb ik ruime ervaring opgedaan en een duidelijke visie op succesvol horecaondernemerschap ontwikkeld. Na de afronding van mijn studie in 2015 heb ik een weloverwogen vervolg stap gemaakt met oog op de toekomst. Ruim twee jaar ben ik werkzaam geweest in de mediabranche, waar ik mijn commerciële competenties - door middel van een salesfunctie - sterk heb ontwikkeld. Dit in combinatie met mijn horeca-ervaring én de passie voor het ondernemerschap, hebben mij doen besluiten dat dit het juiste moment is om aan de slag te gaan met NOMADS. De markt en locatie De Nederlandse horeca zit weer in de lift. De branche profiteert op dit moment maximaal van de gunstige economische ontwikkelingen. De afgelopen vier jaar is dan ook een stabiele groei – mét onafgebroken omzetstijging – te zien. Met name de grote steden hebben hier profijt van en restaurants ervaren een toenemende consumptie. Zo groeide de Amsterdamse horecamarkt in Q1 2017 met 6,4% ten opzichte van Q1 2016. Deze economische groei heeft ook een keerzijde. Lage hypotheekrentes en toenemende koopkracht, maken huizen in het centrum van Amsterdam onbetaalbaar voor de millennials. Door deze ontwikkeling is er de laatste jaren een duidelijke verschuiving zichtbaar waarbij millennials zich niet langer tot het oorspronkelijke stadscentrum beperken, maar zich juist in ‘hippe’ omliggende stadsdelen vestigen. Amsterdam Oost is net ontdekt en heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld tot een nieuwe urban trekpleister. Amsterdam Oost is de laatste jaren sterk in opkomst. Met de opening van Oostpoort hebben diverse toonaangevende horecaconcepten zich gevestigd in dit stadsdeel. Horecazaken zoals BAUT Paradijs, Brouwerij Troost, Poesiat & Kater en Blend trekken de millennials naar dit gebied. Dankzij ons unieke horecaconcept zien wij in Amsterdam Oost de ruimschootse potentie om NOMADS hier te vestigen aan de Oranje Vrijstaatkade 55. Met Watergraafsmeer op steenworp afstand is Oostpoort een ideale vestigingslocatie. Watergraafsmeer behoort tot één van de drie rijkste stadsdelen van Amsterdam en kenmerkt zich door het grote aantal jonge woonachtige gezinnen. Daarnaast is het horeca aanbod beperkt in vergelijking met andere populaire Amsterdamse wijken, waardoor het vestigen van een horecaconcept in Amsterdam Oost voortreffelijke kansen biedt. Doormiddel van een steengoede PR-campagne, ons grote sociale netwerk én het unieke concept, verwachten wij dat de aanloop naar NOMADS zich niet alleen tot inwoners van Amsterdam Oost beperkt. Millennials uit overige stadsdelen komen hierdoor ook in aanraking met NOMADS, en zo worden ook zij NOMADS-fan. De financiering Om de eerste vestiging van Nomads te realiseren hebben wij een totale financieringsvraag van €384.500,-. Dit bedrag is bestemd voor de overname van de inventaris, verbouwing van het pand, aanloopkosten, nieuw interieur, voorfinanciering van de BTW, voorraden en de huurwaarborg. De eigen inbreng bedraagt €123.500,-, waarvan €103.500,- als achtergestelde lening is opgehaald bij vrienden en familie. Daarnaast hebben we een kortlopende lening van €45.000,- bij familie om de BTW en de eerste maanden huur te financieren. De resterende financieringsvraag komt daarmee op €215.000. De Verwachtingen De opening van Nomads staat gepland in april 2018. Het omzetniveau voor 2018 is begroot op afgerond €715.000,-. De omzet is gebaseerd op vergelijkbare exploitaties in de omgeving. De geprognotiseerde kasstroom voor het eerste exploitatiejaar bedraagt afgerond €84.500,-. 2019 is het eerste volledige exploitatiejaar, de verwachte omzet voor dat jaar is begroot op €1.010.000,- met een kasstroom van afgerond €170.000,-. De beschikbare kasstroom is ruim voldoende om aan de aflossingsverplichtingen jegens de langlopende financiering te kunnen voldoen. De aflossingsverplichting bedraagt afgerond €65.000,- per jaar. Daarnaast is er voor beide vennoten voldoende geld beschikbaar om maandelijks €2.500,- uit de onderneming te onttrekken. Crowdfunding Crowdfunding is in onze ogen meer dan een goede financieringsmethode. Het biedt ons de uitgelezen kans om mensen vanaf de start als ambassadeur bij Nomads te betrekken. Naamsbekendheid en zichtbaarheid zijn van groot belang in de Amsterdamse horecamarkt. De publiciteit die crowdfunding genereerd in combinatie met de Pr-campagne die wij opzetten, moet eraan bijdragen dat wij vanaf dag 1 een vliegende start kennen. Daarnaast luisteren wij graag naar de adviezen en tips van onze investeerders en hebben we in de adviseurs van Horeca Crowdfunding uitstekende sparringpartners gevonden. Incentives De Nomads beleving moet je ervaren, zeker als ambassadeur. Daarom bieden wij onze ambassadeurs een incentive. - Een investering vanaf €1.000,- wordt beloond met een dinerbon van €50,-. - Een investering vanaf €2.500,- wordt beloond met een dinerbon van €100,- - Investeringen boven de €5.000,- worden beloond met een dinerbon van €150,-

Platform Horecacrowdfunding
Platformlink Ga naar Horecacrowdfunding
Oprichtingsjaar platform 2013
Minimum investeringsbedrag € 250 per project
Investeringskosten Eenmalige bemiddelingsfee 1,0% van uw investering