Zelf geld lenen via crowdfunding?
  

Logo

Scheepvaartonderneming Steenstra CVinvesteer


Samenvatting In 2014 kreeg Jan Steenstra de gelegenheid om het schip Studium aan te kopen tegen een relatief lage prijs. Daarvoor is destijds een Commanditaire Vennootschap opgericht, waarbij bevrachter Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. met een startkapitaal en vast werk instapte. De financiering is toen geregeld middels Crowdfunding via Collin Crowdfund. Sindsdien is het de ondernemer voor de wind gegaan, zodanig dat hij nu al in staat is zijn bedrijf uit te breiden met een 2e schip. Jan heeft een motorbeunschip aangekocht, waarop hij met zijn vrouw en kind gaat varen, terwijl hij het roer van de Studium overgeeft aan zijn broer met een matroos. De Studium blijft hetzelfde vaste werk doen in de buurt van Lelystad, terwijl het aangekochte beunschip onder de naam Ferox vooral nat zand voor diverse opdrachtgevers zal vervoeren. Een motorbeunschip is geschikt om nat zand, eventueel direct van de zandzuiger te laden en tijdens het laden en de reis naar de bestemming het water uit het zand te pompen, waardoor het droog wordt afgeleverd. Financieringsbehoefte Voor de financiering van het beunschip is in totaal € 615.000,- nodig. ABN AMRO Bank Binnenvaart is bereid € 500.000,- te financieren op beide schepen en uit eigen middelen wordt € 30.000,- ingebracht. Het resterende deel wil Jan graag via de in- en externe crowd financieren. De gevraagde financiering bedraagt € 85.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8%. Structuur Scheepvaartbedrijf Steenstra C.V., gevestigd te Westergeest is een samenwerkingsverband tussen Jan Steenstra en Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. Risico Dun & Bradstreet kwalificeert Scheepvaartbedrijf Steenstra C.V. op een Laag risico. De Collin Credit Score is Ruim voldoende. Vanwege de gekozen rechtsvorm is Jan Steenstra hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. Daarnaast zal er een negatieve hypotheekverklaring afgegeven worden op beide schepen. Leendoel Het motorbeunschip Vagebond wordt gekocht en helemaal up-to-date gemaakt. Tevens wordt het restant van de bestaande lening voor de aankoop van ms Studium bij Collin afgelost. Motorbeunschip Vagebond, nieuwe naam Ferox •Bouwjaar 1965 in Nijmegen •Volledig gelast •Levering met nieuwe pompgoten en andere aanpassingen •Maatvoering: 85 x 8,20 m •1436 ton •Hoofdmotor Caterpillar, 973 pk, bouwjaar 2004. Koppenrevisie, turbo’s etc. in 2015 door Pon •Nieuwe certificaten (SI) voor een periode van 7 jaar. Ter vergelijking worden hieronder de specificaties van ms Studium opgesomd. •Bouwjaar 1965 in Moerdijk •Volledig gelast •Maatvoering: 65 x 7,28 m •817 ton •Mitsubishi hoofdmotor bouwjaar 2005, 551 pk •Scheepvaart Inspectie tot 2019 geldig •Volledig geschikt voor vervoer zand en grind Ondernemer Jan Steenstra uit Westergeest, Friesland is 26 jaar en al sinds zijn 15e werkzaam in de binnenvaart. Jan en zijn vrouw hebben een zoon van vijf weken. Hij is als lichtmatroos (in opleiding) begonnen en hij heeft de daaropvolgende jaren alle vaarbewijzen, certificaten etc. als stuurman/schipper gehaald in de binnenvaart. Daarbij werkte hij tijdens zijn opleiding ook al die jaren aan boord, zodat hij al meer dan 10 jaar ervaring heeft met het werk aan boord van een vrachtschip in de binnenvaart. Onderneming Bevrachting Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. beschikt over omvangrijke vervoerscontracten welke hij laat uitvoeren door vier eigen schepen, twee schepen waarbij hij financieel betrokken is en enkele huurschepen (www.hoektrans.nl). Dit betekent dat Jan de schepen via HBT op een stevige basis kan (blijven) exploiteren. Dit geeft na het uitstekende jaar van 2015 een mooie ondersteuning van de prognoses. Door de betrokkenheid van HBT is er sprake van een stevige commitment. Voor deze scheepsmaat is het voldoende om met één matroos te varen voor een 14-uurs vaart per dag. Jan gaat op de Ferox met zijn vrouw en kind varen, terwijl zijn broer het roer van de Studium met een matroos overneemt. De korte termijn vooruitzichten van de onderneming In 2015 heeft Jan bewezen met de Studium prima resultaten te kunnen behalen. Hij heeft boven de begroting gerealiseerd en een mooie winst geboekt. Voor de Ferox mag eenzelfde exploitatie worden verwacht. Ook voor dit schip heeft HBT voldoende ladingstromen en we hebben een voorzichtige prognose uitgewerkt op basis van de huidige vrachtprijzen met een kleine afslag met 48 weken varen. De rechtsvorm Het bedrijf wordt geëxploiteerd als C.V. en ook zo voortgezet. Zelf treedt Jan op als beherende vennoot en Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. is de stille vennoot.

Projectnaam Scheepvaartonderneming Steenstra CV
Projectlink Ga naar project
Plaatsingsdatum 27-07-2016
Type financiering Lening
Streefbedrag € 85.000
Rente 8,00%
Looptijd (in maanden) 60 maanden
Branche Transport
Organisatievorm Commanditaire vennootschap
Ontwikkelfase Groei
Doel van investering Objectfinanciering

Samenvatting In 2014 kreeg Jan Steenstra de gelegenheid om het schip Studium aan te kopen tegen een relatief lage prijs. Daarvoor is destijds een Commanditaire Vennootschap opgericht, waarbij bevrachter Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. met een startkapitaal en vast werk instapte. De financiering is toen geregeld middels Crowdfunding via Collin Crowdfund. Sindsdien is het de ondernemer voor de wind gegaan, zodanig dat hij nu al in staat is zijn bedrijf uit te breiden met een 2e schip. Jan heeft een motorbeunschip aangekocht, waarop hij met zijn vrouw en kind gaat varen, terwijl hij het roer van de Studium overgeeft aan zijn broer met een matroos. De Studium blijft hetzelfde vaste werk doen in de buurt van Lelystad, terwijl het aangekochte beunschip onder de naam Ferox vooral nat zand voor diverse opdrachtgevers zal vervoeren. Een motorbeunschip is geschikt om nat zand, eventueel direct van de zandzuiger te laden en tijdens het laden en de reis naar de bestemming het water uit het zand te pompen, waardoor het droog wordt afgeleverd. Financieringsbehoefte Voor de financiering van het beunschip is in totaal € 615.000,- nodig. ABN AMRO Bank Binnenvaart is bereid € 500.000,- te financieren op beide schepen en uit eigen middelen wordt € 30.000,- ingebracht. Het resterende deel wil Jan graag via de in- en externe crowd financieren. De gevraagde financiering bedraagt € 85.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 8%. Structuur Scheepvaartbedrijf Steenstra C.V., gevestigd te Westergeest is een samenwerkingsverband tussen Jan Steenstra en Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. Risico Dun & Bradstreet kwalificeert Scheepvaartbedrijf Steenstra C.V. op een Laag risico. De Collin Credit Score is Ruim voldoende. Vanwege de gekozen rechtsvorm is Jan Steenstra hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. Daarnaast zal er een negatieve hypotheekverklaring afgegeven worden op beide schepen. Leendoel Het motorbeunschip Vagebond wordt gekocht en helemaal up-to-date gemaakt. Tevens wordt het restant van de bestaande lening voor de aankoop van ms Studium bij Collin afgelost. Motorbeunschip Vagebond, nieuwe naam Ferox •Bouwjaar 1965 in Nijmegen •Volledig gelast •Levering met nieuwe pompgoten en andere aanpassingen •Maatvoering: 85 x 8,20 m •1436 ton •Hoofdmotor Caterpillar, 973 pk, bouwjaar 2004. Koppenrevisie, turbo’s etc. in 2015 door Pon •Nieuwe certificaten (SI) voor een periode van 7 jaar. Ter vergelijking worden hieronder de specificaties van ms Studium opgesomd. •Bouwjaar 1965 in Moerdijk •Volledig gelast •Maatvoering: 65 x 7,28 m •817 ton •Mitsubishi hoofdmotor bouwjaar 2005, 551 pk •Scheepvaart Inspectie tot 2019 geldig •Volledig geschikt voor vervoer zand en grind Ondernemer Jan Steenstra uit Westergeest, Friesland is 26 jaar en al sinds zijn 15e werkzaam in de binnenvaart. Jan en zijn vrouw hebben een zoon van vijf weken. Hij is als lichtmatroos (in opleiding) begonnen en hij heeft de daaropvolgende jaren alle vaarbewijzen, certificaten etc. als stuurman/schipper gehaald in de binnenvaart. Daarbij werkte hij tijdens zijn opleiding ook al die jaren aan boord, zodat hij al meer dan 10 jaar ervaring heeft met het werk aan boord van een vrachtschip in de binnenvaart. Onderneming Bevrachting Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. beschikt over omvangrijke vervoerscontracten welke hij laat uitvoeren door vier eigen schepen, twee schepen waarbij hij financieel betrokken is en enkele huurschepen (www.hoektrans.nl). Dit betekent dat Jan de schepen via HBT op een stevige basis kan (blijven) exploiteren. Dit geeft na het uitstekende jaar van 2015 een mooie ondersteuning van de prognoses. Door de betrokkenheid van HBT is er sprake van een stevige commitment. Voor deze scheepsmaat is het voldoende om met één matroos te varen voor een 14-uurs vaart per dag. Jan gaat op de Ferox met zijn vrouw en kind varen, terwijl zijn broer het roer van de Studium met een matroos overneemt. De korte termijn vooruitzichten van de onderneming In 2015 heeft Jan bewezen met de Studium prima resultaten te kunnen behalen. Hij heeft boven de begroting gerealiseerd en een mooie winst geboekt. Voor de Ferox mag eenzelfde exploitatie worden verwacht. Ook voor dit schip heeft HBT voldoende ladingstromen en we hebben een voorzichtige prognose uitgewerkt op basis van de huidige vrachtprijzen met een kleine afslag met 48 weken varen. De rechtsvorm Het bedrijf wordt geëxploiteerd als C.V. en ook zo voortgezet. Zelf treedt Jan op als beherende vennoot en Hoekstra Binnenvaart Transport B.V. is de stille vennoot.

Bron: Collin Crowdfund d.d. 27-07-2016 Disclaimer: De beschrijving is letterlijk overgenomen van bovenstaande Bron en (eventueel) gecorrigeerd voor Persoonsgevens. Beek & Linden B.V. kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de inhoud van deze beschrijving. Eigenaar van het project kan via Crowdfundmarkt een verzoek indienen om de beschrijving te verwijderen van deze pagina.

Platform Collin Crowdfund
Platformlink Ga naar Collin Crowdfund
Oprichtingsjaar platform 2014
Minimum investeringsbedrag € 500 per project
Investeringskosten Maandelijkse beheersvergoeding 0,1% over uw uitstaande bedrag * loyaliteitsprogramma vanaf 10 investeringen / € 15.000 met speciale kortingen

Lening - 5,10%

€7.000 / €35.000

Lenderspender

Lening - 3,50%

€0 / €5.950

Lendahand

Lening - 7,50%

€64.636 / €143.636

Kapitaalopmaat

Lening - 3,50%

€0 / €21.450

Lendahand

Lening - 8,00%

€224.400 / €255.000

Collin Crowdfund

Lening - 7,00%

€0 / €1.615.000

Geldvoorelkaar

Aandelen

€48.000 / €80.000

Symbid