Zelf geld lenen via crowdfunding?
  

Logo

De ondernemer;Mijn naam is Rolf Wester, 34 jaar oud. Ik ben binnenvaartschipper met ruime werkervaring.;Mijn carrière in de binnenvaart ben ik in 2004 begonnen als deksman. In de afgelopen jaren heb ik mijn kennis en vaardigheden verbreed op mijn vakgebied door o.a.mijn schippersdiploma te behalen.;In de afgelopen 11 jaar heb ik veel werkervaring opgedaan op allerlei soorten binnenvaartschepen, zoals droge-ladingvaart, tankvaart, duwboten en passagiersschepen. Momenteel ben ik werkzaam als stuurman op een passagiersschip van een zeer grote onderneming uit Zwitserland. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de vrachtvaart. Om deze reden wil ik graag mijn carrière als zelfstandige binnenvaartondernemer met een eigen vrachtschip voortzetten.;Zelfstandig ondernemerschap, verantwoordelijkheid nemen, betrouwbaar vervoer aanbieden, hard werken, elke dag een andere omgeving, het zijn allemaal zaken die mij motiveren om van mijn onderneming een succes te maken.;De onderneming;Inmiddels heb ik mij als eenmanszaak ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder de naam Wester Scheepvaart onder nr. 63163098.Ik zal zelf als ondernemer/schipper gaan varen en mijn partner heeft een dienstboekje en vaart als matroos. Hiermee zijn we voldoende bemand voor deze scheepsafmetingen.;Met het aan te kopen schip ga ik mij tegen een vaste dagvergoeding verhuren aan Oorburg Intermodaal in Nieuwegein. Hiermee bouwen we voor de eerste jaren een stuk zekerheid in de exploitatie in.;De verzekeringen zullen worden verzorgd door Peter Hut van Suytbroeck Advies, gespecialiseerd in de binnenvaart. Evert Winter van Credion Genemuiden, eveneens binnenvaartspecialist, verzorgt het hele financieringstraject. Daarmee wordt de onderneming “vanaf de wal” professioneel begeleid, terwijl ik mij kan concentreren op mijn werk.;Waar wordt de financiering voor aangewend?;De financiering wordt gebruikt voor de aankoop van het motorschip Katrina, wat ik daarna omdoop tot “Lauwerszee”. Het schip wordt aangekocht voor € 80.000,=. Incl. kosten komt de totale investering uit op € 90.000,=. Zelf kan ik € 10.000,= inbrengen waardoor het te financieren bedrag uitkomt op € 80.000,-. Mijn bevrachter verstrekt hiernaast een lening van € 10.000,= waardoor er ruim voldoende werkkapitaal aanwezig is alsmede commitment van de bevrachter.;Het MS Katrina is een vrachtschip in de kleinere tonnenmaat. Hierdoor kan het vrijwel alle Europese binnenwateren bevaren. Het schip is multifunctioneel inzetbaar en zeer aantrekkelijk voor vervoer van zand en grint maar ook voor granen en veevoeders.;Met deze afmetingen behoort het MS Katrina tot het type Kempenaar. Het is een prima schip om als zelfstandig binnenvaartondernemer op te beginnen. De investering is gunstig en is in relatief korte tijd terug te verdienen.;Even alle specificaties op een rij;- Mvs Katrina, om te dopen in Lauwerszee;- Bouwjaar 1962;- Afmetingen 55.00 x 6.60 x 2.60 (zgn. Kempenaar);- 676 ton, inhoud 900m3;- Aluminium schuifluiken;- Hoofdmotor Volvo Penta, bouwjaar 1994, volledig gereviseerd in 2010 en urenstand sindsdien 6.000 uur.;Bouwjaar 1962 zegt niets in de binnenvaart. Schepen worden doorgaans uitstekend onderhouden en regelmatig gekeurd en vernieuwd/gerenoveerd. In het algemeen zijn juist in de jaren zestig uitstekende schepen gebouwd in Nederland, België en Duitsland. De Katrina is op de werf gekeurd door de verzekeringsexpert. Deze heeft volledige goedkeuring verleend en het schip incl. hoofdmotor in dekking genomen.;Het schip verkeert in een keurige staat van onderhoud. De verkoper staat ook bekend als binnenvaartondernemer die zijn materiaal goed onderhoudt.;Al met al is het voor mij als koper duidelijk dat ik met een uitstekend schip van wal steek.;Bevrachting;Ik ga met mijn schip in vaste huur bij Oorburg Intermodaal BV in Nieuwegein.;Oorburg heeft veel werk voor dit type schip met als bestemming bedrijven aan de kleinere rivieren en kanalen. Vaste huur betekent dat ik een vaste dagvergoeding ontvang van, bij de start € 325,=, waarbij alle kosten van brandstof, smeerolie, haven- en kanaalgelden en bevrachtingsprovisie voor rekening van Oorburg zijn. Afgesproken is dat de dagvergoeding bij wederzijds goede ervaringen wordt verhoogd naar minimaal € 350,=. De dagvergoeding wordt 6 dagen per week betaald, zodat ik 52 x 6 = 312 dagen omzetzekerheid heb.;Ik kies voor deze constructie omdat dit de eerste periode zekerheid geeft en ik mij op andere zaken kan concentreren.;Wat zijn de korte termijn vooruitzichten van de onderneming?;Doordat mijn schip zo geschikt is voor het transport wat Oorburg Intermodaal aanbiedt zijn de vooruitzichten gewoon heel goed. Vervoer van zand/grint, veevoeders en granen zal er altijd zijn en de binnenvaart is hiervoor het meest geschikte transportmiddel.;Omdat de bestemmingen meestal aan kanalen en rivieren liggen is mijn schip hiervoor heel geschikt.;Verder heb ik een prima relatie met de bevrachter en zorg altijd dat het transport volgens de afspraken en binnen de gestelde tijd wordt uitgevoerd. De vaste bevrachter heeft de beschikking over ruime ladingsstromen en heeft de afgelopen jaren gezorgd voor en zal ook komende jaren zorgen voor de belading van dit schip. De vaste dagvergoedingen garanderen de goede vooruitzichten en dus rentabiliteit.;Waarom vraagt u de lening aan via Geldvoorelkaar.nl?;De reguliere scheepsbankiers zijn momenteel niet bereid in schepen te investeren. Geldvoorelkaar.nl is voor mij het ideale platform om deze financiering succesvol aan de crowd voor te leggen.;Is er voldoende cash flow om aan de verplichtingen te voldoen?;De vaste dagvergoeding gedurende 312 dagen per jaar geven een flinke zekerheid voor investeerders ten aanzien van de exploitatie en de cash flow.;Een overzicht van de winst- en cash flow ontwikkeling (x € 1.000);Nog enkele opmerkingen;- de besomming is vast;- de toezegging om na wederzijdse tevredenheid over de samenwerking de daghuur te verhogen tot;€ 350,= levert op jaarbasis 312 x € 25 = € 7.800,= extra nettowinst op.;- de geprognotiseerde kosten zijn gecheckt door mijn adviseurs;- de cash flow is ruim voldoende om de financiering in 5 jaar af te lossen;- voor mij blijft er voldoende ruimte over om van te leven en mijn woning in Winschoten te betalen;De huidige eigenaar komt zelfs tot hogere besommingen, maar die vaart volledig vrij en heeft daar als ervaren ondernemer ruime ervaring in. Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden om de exploitatie in de toekomst verder uit te breiden.;Ik heb er enorm veel zin in om als zelfstandig binnenvaartondernemer aan de slag te gaan.;Schip, bemanning en bevrachter zijn er klaar voor. De bevrachtingszekerheid geeft investeerders extra zekerheid dat ik voldoende zal verdienen om alle verplichtingen op tijd na te komen.;En daarbij bied ik een mooie rente van 7%.

Al geïnvesteerd via crowdfunding? Beheer uw investeringen eenvoudig via Crowdfundpanel.
Projectnaam Wester Scheepvaart
Projectlink Ga naar project
Plaatsingsdatum 04-06-2015
Type financiering Lening
Streefbedrag € 79.900
Rente 7,00%
Looptijd (in maanden) 60 maanden
Branche Transport
Organisatievorm Eenmanszaak
Ontwikkelfase Start-up
Doel van investering Werkkapitaal

De ondernemer;Mijn naam is Rolf Wester, 34 jaar oud. Ik ben binnenvaartschipper met ruime werkervaring.;Mijn carrière in de binnenvaart ben ik in 2004 begonnen als deksman. In de afgelopen jaren heb ik mijn kennis en vaardigheden verbreed op mijn vakgebied door o.a.mijn schippersdiploma te behalen.;In de afgelopen 11 jaar heb ik veel werkervaring opgedaan op allerlei soorten binnenvaartschepen, zoals droge-ladingvaart, tankvaart, duwboten en passagiersschepen. Momenteel ben ik werkzaam als stuurman op een passagiersschip van een zeer grote onderneming uit Zwitserland. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de vrachtvaart. Om deze reden wil ik graag mijn carrière als zelfstandige binnenvaartondernemer met een eigen vrachtschip voortzetten.;Zelfstandig ondernemerschap, verantwoordelijkheid nemen, betrouwbaar vervoer aanbieden, hard werken, elke dag een andere omgeving, het zijn allemaal zaken die mij motiveren om van mijn onderneming een succes te maken.;De onderneming;Inmiddels heb ik mij als eenmanszaak ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder de naam Wester Scheepvaart onder nr. 63163098.Ik zal zelf als ondernemer/schipper gaan varen en mijn partner heeft een dienstboekje en vaart als matroos. Hiermee zijn we voldoende bemand voor deze scheepsafmetingen.;Met het aan te kopen schip ga ik mij tegen een vaste dagvergoeding verhuren aan Oorburg Intermodaal in Nieuwegein. Hiermee bouwen we voor de eerste jaren een stuk zekerheid in de exploitatie in.;De verzekeringen zullen worden verzorgd door Peter Hut van Suytbroeck Advies, gespecialiseerd in de binnenvaart. Evert Winter van Credion Genemuiden, eveneens binnenvaartspecialist, verzorgt het hele financieringstraject. Daarmee wordt de onderneming “vanaf de wal” professioneel begeleid, terwijl ik mij kan concentreren op mijn werk.;Waar wordt de financiering voor aangewend?;De financiering wordt gebruikt voor de aankoop van het motorschip Katrina, wat ik daarna omdoop tot “Lauwerszee”. Het schip wordt aangekocht voor € 80.000,=. Incl. kosten komt de totale investering uit op € 90.000,=. Zelf kan ik € 10.000,= inbrengen waardoor het te financieren bedrag uitkomt op € 80.000,-. Mijn bevrachter verstrekt hiernaast een lening van € 10.000,= waardoor er ruim voldoende werkkapitaal aanwezig is alsmede commitment van de bevrachter.;Het MS Katrina is een vrachtschip in de kleinere tonnenmaat. Hierdoor kan het vrijwel alle Europese binnenwateren bevaren. Het schip is multifunctioneel inzetbaar en zeer aantrekkelijk voor vervoer van zand en grint maar ook voor granen en veevoeders.;Met deze afmetingen behoort het MS Katrina tot het type Kempenaar. Het is een prima schip om als zelfstandig binnenvaartondernemer op te beginnen. De investering is gunstig en is in relatief korte tijd terug te verdienen.;Even alle specificaties op een rij;- Mvs Katrina, om te dopen in Lauwerszee;- Bouwjaar 1962;- Afmetingen 55.00 x 6.60 x 2.60 (zgn. Kempenaar);- 676 ton, inhoud 900m3;- Aluminium schuifluiken;- Hoofdmotor Volvo Penta, bouwjaar 1994, volledig gereviseerd in 2010 en urenstand sindsdien 6.000 uur.;Bouwjaar 1962 zegt niets in de binnenvaart. Schepen worden doorgaans uitstekend onderhouden en regelmatig gekeurd en vernieuwd/gerenoveerd. In het algemeen zijn juist in de jaren zestig uitstekende schepen gebouwd in Nederland, België en Duitsland. De Katrina is op de werf gekeurd door de verzekeringsexpert. Deze heeft volledige goedkeuring verleend en het schip incl. hoofdmotor in dekking genomen.;Het schip verkeert in een keurige staat van onderhoud. De verkoper staat ook bekend als binnenvaartondernemer die zijn materiaal goed onderhoudt.;Al met al is het voor mij als koper duidelijk dat ik met een uitstekend schip van wal steek.;Bevrachting;Ik ga met mijn schip in vaste huur bij Oorburg Intermodaal BV in Nieuwegein.;Oorburg heeft veel werk voor dit type schip met als bestemming bedrijven aan de kleinere rivieren en kanalen. Vaste huur betekent dat ik een vaste dagvergoeding ontvang van, bij de start € 325,=, waarbij alle kosten van brandstof, smeerolie, haven- en kanaalgelden en bevrachtingsprovisie voor rekening van Oorburg zijn. Afgesproken is dat de dagvergoeding bij wederzijds goede ervaringen wordt verhoogd naar minimaal € 350,=. De dagvergoeding wordt 6 dagen per week betaald, zodat ik 52 x 6 = 312 dagen omzetzekerheid heb.;Ik kies voor deze constructie omdat dit de eerste periode zekerheid geeft en ik mij op andere zaken kan concentreren.;Wat zijn de korte termijn vooruitzichten van de onderneming?;Doordat mijn schip zo geschikt is voor het transport wat Oorburg Intermodaal aanbiedt zijn de vooruitzichten gewoon heel goed. Vervoer van zand/grint, veevoeders en granen zal er altijd zijn en de binnenvaart is hiervoor het meest geschikte transportmiddel.;Omdat de bestemmingen meestal aan kanalen en rivieren liggen is mijn schip hiervoor heel geschikt.;Verder heb ik een prima relatie met de bevrachter en zorg altijd dat het transport volgens de afspraken en binnen de gestelde tijd wordt uitgevoerd. De vaste bevrachter heeft de beschikking over ruime ladingsstromen en heeft de afgelopen jaren gezorgd voor en zal ook komende jaren zorgen voor de belading van dit schip. De vaste dagvergoedingen garanderen de goede vooruitzichten en dus rentabiliteit.;Waarom vraagt u de lening aan via Geldvoorelkaar.nl?;De reguliere scheepsbankiers zijn momenteel niet bereid in schepen te investeren. Geldvoorelkaar.nl is voor mij het ideale platform om deze financiering succesvol aan de crowd voor te leggen.;Is er voldoende cash flow om aan de verplichtingen te voldoen?;De vaste dagvergoeding gedurende 312 dagen per jaar geven een flinke zekerheid voor investeerders ten aanzien van de exploitatie en de cash flow.;Een overzicht van de winst- en cash flow ontwikkeling (x € 1.000);Nog enkele opmerkingen;- de besomming is vast;- de toezegging om na wederzijdse tevredenheid over de samenwerking de daghuur te verhogen tot;€ 350,= levert op jaarbasis 312 x € 25 = € 7.800,= extra nettowinst op.;- de geprognotiseerde kosten zijn gecheckt door mijn adviseurs;- de cash flow is ruim voldoende om de financiering in 5 jaar af te lossen;- voor mij blijft er voldoende ruimte over om van te leven en mijn woning in Winschoten te betalen;De huidige eigenaar komt zelfs tot hogere besommingen, maar die vaart volledig vrij en heeft daar als ervaren ondernemer ruime ervaring in. Kortom, er zijn voldoende mogelijkheden om de exploitatie in de toekomst verder uit te breiden.;Ik heb er enorm veel zin in om als zelfstandig binnenvaartondernemer aan de slag te gaan.;Schip, bemanning en bevrachter zijn er klaar voor. De bevrachtingszekerheid geeft investeerders extra zekerheid dat ik voldoende zal verdienen om alle verplichtingen op tijd na te komen.;En daarbij bied ik een mooie rente van 7%.

Bron: Geldvoorelkaar d.d. 04-06-2015 Disclaimer: De beschrijving is letterlijk overgenomen van bovenstaande Bron en (eventueel) gecorrigeerd voor Persoonsgevens. Beek & Linden B.V. kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de inhoud van deze beschrijving. Eigenaar van het project kan via Crowdfundmarkt een verzoek indienen om de beschrijving te verwijderen van deze pagina.

Platform Geldvoorelkaar
Platformlink Ga naar Geldvoorelkaar
Oprichtingsjaar platform 2010
Minimum investeringsbedrag € 100 per project
Investeringskosten Jaarlijkse succesfee 0,4% van uw investering

Lening - 7,25%

€140.000 / €500.000

Rabo En Crowd

Lening - 8,75%

€0 / €90.000

Waardevoorjegeld

Lening - 6,00%

€0 / €25.000

Geldvoorelkaar

Lening - 7,00%

€124.250 / €175.000

Geldvoorelkaar

Lening - 7,00%

€189.000 / €450.000

Collin Crowdfund

Lening - 5,00%

€564.000 / €600.000

Geldvoorelkaar

Lening - 8,00%

€364.000 / €650.000

Collin Crowdfund