Horeca crowdfunding

Steeds meer horecaondernemers zetten crowdfunding in om hun plannen te financieren. Waar moet je op letten als je investeert in horecaprojecten en wat levert het gemiddeld op?

Voor veel ondernemers in de horeca is het verkrijgen van financiering best een uitdaging. Banken zijn vaak terughoudend, onder meer omdat ze het lastig vinden om de risico’s in te schatten. Ook kleeft er aan de horeca een imago dat het een risicovolle branche is.

Zonder branchekennis lastig om risico’s in te schatten.

Sommige sectoren hebben het (zo nu en dan) inderdaad lastig. Maar de horeca is een zeer brede branche, waarin veel bedrijvigheid is. Horeca crowdfunding kan hiermee een interessante investeringsmogelijkheid zijn.

Welk type ondernemer kiest voor crowdfunding?

horeca crowdfundingIn de beginjaren werd crowdfunding vooral ingezet door ondernemers die via de bank geen financiering kregen.

Inmiddels is het uitgegroeid tot een volwaardige manier van horecafinanciering. Ondernemers zetten horeca crowdfunding tegenwoordig niet alleen in om vreemd vermogen op te halen, maar (vooral) ook vanwege de marketingkansen.

Crowdfunding is meer dan alleen financiering.

De kans dat een investeerder de horecagelegenheid (vaker dan eens) bezoekt is groot. Bovendien bezoeken de meeste mensen een hotel, restaurant of café niet in hun eentje, waardoor er (indirect) sprake is van mond-tot-mondreclame. En mocht uit de campagne blijken dat er weinig draagvlak is voor de plannen, dan kan de ondernemer hier ook zijn conclusies uit trekken.

Via welke platforms kun je investeren in horeca?

investeren in horecaSommige platforms zijn terughoudend om horecaprojecten te financieren, anderen zijn er juist in gespecialiseerd.

Het voordeel van een platform met ruime ervaring in horeca crowdfunding is dat de medewerkers (sommigen zelfs vanuit de praktijk) weten wat een ondernemer nodig heeft om bijvoorbeeld een nieuwe zaak te lanceren, wat een verbouwing kost en wat een realistische leentermijn is.

Investeerinhoreca.nl

Investeerinhoreca.nl biedt uitsluitend horecaprojecten aan. Het maakt deel uit van Geldvoorelkaar, een van de grootste en meest ervaren crowdfunding-platforms. Voor complexe aanvragen werkt het platform samen met onafhankelijke deskundigen uit de horecawereld.

Horeca Crowdfunding Nederland

horeca crowdfund logoHoreca Crowdfunding richt zich uitsluitend op het financieren van horeca. Omdat de oprichters uit de horeca komen, kunnen zij goed inschatten wat reële financieringsaanvragen zijn. Ondernemers moeten minimaal twintig procent eigen vermogen inbrengen.

CrowdAboutNow

crowdaboutnowCrowdaboutnow is actief in meerdere segmenten maar horeca is hier één van de populairste sectoren op het platform. CrowdAboutNow richt zich vooral op campagnes met een hoge gunfactor en aanvragen waarbij de ondernemer zijn eigen warme netwerk actief kan inzetten voor het behalen van de financiering.

Waarom zou je investeren in de horeca?

De horecabranche spreekt voor veel geldverstrekkers meer tot de verbeelding dan bijvoorbeeld een vastgoedobject. Is het horecapand gevestigd in de nabijheid, dan kun je jouw investering van vrij dichtbij volgen. Bij andere beleggingen is dit vaak lastig, maar bij een horecazaak kun je makkelijk even binnenlopen en eventueel een praatje maken met de ondernemer.

Waarvoor wordt crowdfunding ingezet?

Er zijn talloze redenen te bedenken waarom een ondernemer horeca crowdfunding wil inzetten. Zoals de lancering van een nieuw bedrijf, het renoveren van een bestaande vestiging, een investering in nieuw apparatuur, het openen van een nieuwe vestiging, het uitbreiden van het pand of het aannemen van extra personeel.

Veel ondernemers kiezen ervoor om ‘de crowd’ te betrekken bij hun plannen. Naast regelmatige updates over de voortgang van de campagne kiezen zij er bijvoorbeeld voor om de investeerders uit te nodigen op hun openingsfeestje. Ook is het gebruikelijk dat je als investeerder een bepaalde incentive krijgt, zoals korting op de rekening, gratis producten of een VIP-behandeling.

Risico’s, rendement en zekerheden

risico's crowdfunding horecaDe gemiddelde rente op horecaprojecten ligt tussen de vier en negen procent. Dit grote verschil komt mede door de insteek van het platform waar de campagne loopt. Zo draait het bij CrowdAboutNow meer om het helpen van een ondernemer dan het opstrijken van een hoog rendement, terwijl Horeca Crowdfunding de belangen van de investeerder vooropstelt.

De voorwaarden die crowdfunding-platforms aan ondernemers stellen om financiering aan te vragen, verschillen per partij. Zo kan er worden gewerkt met een onderpand, maar dit is niet standaard. Het gebeurt bijvoorbeeld dat de inventaris als onderpand dient. Stel dat de ondernemer niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, dan kan er beslag worden gelegd op deze spullen.

Investeren vanuit betrokkenheid.

Net als binnen andere branches wordt geadviseerd om maximaal tien procent van je vrije belegbare vermogen te investeren in crowdfunding en bovenal je belegging te spreiden over meerdere projecten. Het spreiden gebeurt lang niet altijd, aangezien er relatief veel mensen uit het warme netwerk van de ondernemers investeren in crowdfunding-campagnes.